Prosím kupujte si hry

Zvykli jsme si, že máme všechnu hudbu, filmy, seriály dostupné pod jednou aplikaci v mobilu, a to za pár korun měsíčně. Nenapadne nás chodit na free servery stahovat jednu písničku a následně ji ukládat do mobilu. Proč to tak není u her? Prosím kupujte si hry.

Pamatuji si doby, kdy se počítačové hry pirátily na vypálených verbatinech. Za dvacet korun jste si mohli pod svinovskými mosty v Ostravě koupit třeba Tekkena na Playstation. Stejně jste nakonec měli největší radost z koupě cédečka levelu v trafice.

Do jisté míry (neomlouvám, chápu) se dalo pirátství obhájit v dobách, kdy hry nebyly běžně dostupné v kamenných obchodech a e-shopy, nebo herní platformy jakými jsou třeba Steam neexistovaly. Neznamená to, že by snad bylo v pořádku krást videohry jen proto, že se nedají pořídit, ale tam kde je poptávka bez nabídky, tam většinou dochází k černému trhu. Diskusi o tom, zdali je či není pirátění zločin nechám na jiných. Já si pouze myslím, že je pirátění stejné jako krádež jakékoliv hmotné věci v obchodě.

Tento příspěvek má ovšem apelovat na současnou situaci, kdy si můžete během pěti minut stáhnout, zakoupit a začít hrát, z pohodlí domova bez vynaložení jakéhokoliv úsilí jakoukoliv hru si usmyslíte. Hry miluji a jsou součástí mého každodenního života. Za svůj koníček jsem ochotná samozřejmě zaplatit.

Rozhodně se nechci pouštět do psychologického rozboru průměrného piráta, nebo snad rozebírat společenské postoje k pirátství. Těžko také určit, zdali je stažení kopie skutečným zločinem (dle zákonů ano). Můj osobní postoj k pirátství je odmítavý. Ráda podpořím autory jakéhokoliv digitálního díla. Ostatně na tomto webu je šablona, kterou jsem sice téměř od základů přepsala, stejně jsem si jádro šablony zakoupila.

Servery, uložiště, torrenty

Na Twitteru se rozjela docela zajímavá debata v souvislosti s problémy, které má nový Polda.

TL;DR: Polda je česká kultovní hra, která po letech přišla se svým pokračováním. Tvůrci si od počátku stěžují, že neočekávali takovou vlnu pirátského stahování. Vývoj hry, platy zaměstnanců a další budoucnost značky je kvůli stahování pirátských kopií ohrožena.

Vraťme se k diskusi na Twitteru. Nevím jak moc upřímně, ale většina lidí tam odsuzovala pirátské stahování her. Nicméně se našla řada lidí, kteří také vyčítali tvůrcům, že se na piráty nijak nepřipravili. Hra, která se pár hodin po vydání objeví na všech možných serverech si asi skutečně nepohlídala situaci. Nutno však dodat, že to není a nesmí být obhajobou pro stahování pirátského obsahu. Stejně jako by vás nemělo napadnout ukrást auto, které má v zapalování klíčky, tak by bylo fajn pořídit si originální kopii i když je na internetu možnost stažení „zdarma“. Můžu ovšem s klidem říci, že je minimálně pitomé nechávat klíčky v zapalování, aniž bych obhajovala případného zloděje.

Stahování obsahu za kredity

Tím bych ráda přešla na další bod, který mne zaujal. To, že existuje řada serverů, která nabízí nahrávání všemožného obsahu a následné stahování ví asi každý kdo byl na internetu. Dilema nastává ve chvíli, kdy si tyto servery prostřednictvím kreditů podmiňují stahování obsahu z jejich uložišť. Uživatel nahraje na uložiště pirátskou kopii hry, jiný si jí míní stáhnout, zakoupí si tak kredity z uložiště a kopii stáhne. Takže si ve výsledku zaplatí za pirátskou kopii obsahu a peníze putují provozovateli uložiště. Tvůrce obsahu z této transakce nevidí vůbec nic. Je pochopitelné, že provoz serverů není zrovna levná záležitost, takže jí bude chtít provozovatel monetizovat. Proto se také většina uložišť zříká odpovědnosti za obsah, který je na jejich serverech uložen.

V případě, že by na jejich serverech nebyly pirátské kopie, tak by takový server obsahoval povětšinou jenom soukromé soubory, nebo malé shareware obsahy, které by nemělo smysl stahovat za kredity.

Důsledky stahování pirátských kopií

Nechci se opakovat, ale zde je důležité připomenout, že hlavním negativním dopadem stahování pirátských kopií je, že tvůrce obsahu nebude za svou práci odměněn. Což může vést k tomu, že nebude mít dostatek prostředků, aby mohl dále pokračovat například v dalších dílech, nebo optimalizaci již vydaného softwaru.

Co by mohlo pomoci

Tak například to, že by si lidi uvědomili, že stažením své oblíbené hry z torrentu nepodpoří práci autora, který pak už nemusí vydat nic nového. Jenže nežijeme v ideálním světě, takže musíme operovat s tím, co máme. Existuje řada věcí, která mi usnadní rozhodování, zdali danou hru, software koupím.

  • Hra má své demo – podstatná věc, pokud si chci koupit dražší hru, tak je pro mě důležité vědět do čeho jdu.
  • Hra je dostupná na Steamu, Gogu, Epic Games Store a dalších – nemám sice jeden klient, ale pokud je hra jenom na jednom klientu, který zrovna nemám, tak je moje motivace zakoupit hru výrazně nižší, než když si můžu hru přidat do své rozsáhlé knihovny na Steamu.
  • Mikrotransakce – tohle považuji trochu jako podraz na hráče. Stáhnete si plnou hru, která se nakonec zjeví jako placené „demo“ do kterého musíte nalít další peníze, abyste si mohli užít celý potenciál hry.
  • Drahá DLC – koupíte si hru za 40 euro a pak zjistíte, že každé další rozšíření stojí podobně.