Recenze: (The Platform/Díra 2019) – Je možné změnit pravidla hry?

Filmy

Ve věznici, kde se vězni stravují na sestupné plošině, si ti na horních patrech berou více, než je jejich spravedlivý podíl, zatímco ti dole jsou ponecháni o hladu na zbytcích, se jeden muž rozhodne systém změnit.

The Platform je dystopický thriller odehrávající se ve vězeňském zařízení, které je postaveno na vertikálním systému s pohyblivou platformou. Každé patro má dva obyvatele a platforma jednou denně sjíždí z vrchu dolů, přičemž na ní leží pohyblivý „stůl“ jídla pro všechny vězně. Ti, co jsou na horních patrech, se mohou najíst do sytosti, zatímco pro ty na spodních často nezbývá nic, protože k nim dojde prázdná. Tento brutální systém vytváří konflikt a zoufalství mezi vězni, kteří se pravidelně přesouvají na jiná patra, někdy nahoru, jindy dolů.

Hlavní hrdina Goreng, který do vězení vstoupí dobrovolně, se snaží přijít na způsob, jak tento systém změnit, přičemž sleduje, jak jeho spoluvězni bojují o přežití.

Vězeňský systém zároveň funguje jako jinotaj lidské společnosti, kde ti na vrcholu mají vše a ti dole trpí. Což působí politicky, ale v celkové estetice filmu to moc nevadí.

Goreng se setkává s různými lidmi, kteří mají různé teorie o tom, jak přežít nebo změnit tento systém – někteří věří v solidaritu, zatímco jiní jsou ochotni pro přežití použít násilí. S každým dalším sestupem Goreng ztrácí iluze o možnosti opravdové změny, přesto se nevzdává naděje.

Film končí symbolickým gestem, které Goreng podnikne s nadějí, že by mohlo systém narušit, i když jeho skutečný dopad zůstává otevřený interpretacím.

Zdařilý snímek se standardním „netflixovským“ obsazením a tradiční estetikou, což vlastně nijak nevadí. Goreng (Ivan Massagué) působí přesvědčivě. Zvláštní zmínku si však zaslouží výkon Zoriona Eguileora v roli slizkého oportunisty Trimagasiho, který se snaží přizpůsobit nepsaným pravidlům zvráceného „vězení“.


×